2011. március 23., szerda

Ákos, Franciaországból




Akosh S., teljes nevén Szelevényi Ákos persze magyar. Ugyan a magyar Wikipédián nincs róla cikk (ezen persze könnyen segíthetünk), de a francián van, ami jól mutatja, hogy hol ért be a karrierje. Ákos szaxofonon játszik, leginkább dzsesszt.
Életrajza szerint 1966-ban született, a Bakáts térre járt általános iskolába. Ami ezután következik, azt személyes élményekből is ki tudom egészíteni: ezután az Apáczaiba járt gimnáziumba. Itt megalakította zenekarát, a Liberatort. Akkor én elsős voltam, egy zalai faluból kerültem fel egy elit gimnáziumba, tágra nyílt szemmel figyeltem, hogy mit csinálnak az igazi menő pestiek. Emlékszem, ahogy valamelyik osztálytársam elmagyarázta, hogy a Liberator az amerikai repülőgépek neve volt, akik a felszabadításban részt vettek, és persze ez valami nagyon ellenzéki dolog volt, mert ugye minket a szovjetek szabadítottak fel, nem is tudom, hogy léphetett fel a gimnázium dísztermében. De fellépett, én ott voltam, és láttam, hogy valami eszméletlenül menő fazon ez a Szelevényi Ákos (persze egyik osztálytársam rögtön átkeresztelte Kelevényire, ami szintén eszméletlenül menő dolognak tűnt.) Aztán mintha hamarosan kirúgták volna a suliból. Utána már a francia életrajzban olvasom, hogy 1985-ben, a március 15-én összeütközésbe került a rendőrséggel, és 1986-ban disszidált. (Igen, vagy 1985-ben vagy 1986-ban én is összeütközésbe kerültem rendőrséggel, március 15-én terrorizmussal próbálkoztam, körbeálltunk egy rendőrautót, Solt Ottilía kiszabadítását követelve, bár emlékeim lehet, hogy pontatlanok, az egyetemről való kirúgással fenyegettek, ezek szerint már 1986-ban történt? De jött az egyetem folyosóján Csejdy András, és azt mondta, nem rúgnak ki senkit, nem kell félni.) Szóval rögtön felkaptam a fejem, amikor pár évvel később jöttek a hírek koncertekről Magyarországon, és hát persze, a francia sikerek után nálunk is ismertés elismert zenész lett Ákos. Dolgozott a Noir Desirrel, egy bizonyos Josef Nadj-gyal (lehet, hogy róla is írnom kéne?) és több magyar formációval. Négy éve azt nyilatkozta, húsz év Franciaország után hazatért, mert már megteheti, hogy ott él, ahol akar, de nem tudom, mintha a magyar zenei életbe nem épült volna be. Vagy tévedek?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése